Home » Algemene Voorwaarden
Algemene Voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN VAN DE GREBBE PROJECTEN B.V.
Deze algemene voorwaarden bestaan uit de volgende onderdelen:
Algemeen gedeelte
I.
Algemene bepalingen
Bijzonder gedeelte
II.
Aanneming van werk
III.
Detachering
IV.
Diensten, waaronder transport, revisies, inmeten en
uitzetten van werken
V.
Verhuur van materieel
I.
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1. Definities
In deze Algemene
Voorwaarden wordt verstaan onder:
·
Opdrachtgever:
De natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie Opdrachtnemer een overeenkomst
sluit of heeft gesloten of een aanbieding daartoe doet of heeft gedaan;
·
Opdrachtnemer:
De Grebbe Projecten B.V., tevens handelend onder de naam De Grebbe Meetdiensten
en De Grebbe Verhuur;
·
Huurder:
De natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie Opdrachtnemer een overeenkomst
sluit of heeft gesloten of een aanbieding daartoe doet of heeft gedaan;
·
Verhuurder:
De Grebbe Projecten B.V., tevens handelend onder de naam De Grebbe Meetdiensten
en De Grebbe Verhuur;
·
Opdracht:
de door Opdrachtgever opgedragen levering van zaken en/of uitvoering van werken
en/of diensten en/of verhuur van materieel;
·
Overeenkomst:
de overeenkomst die tot stand komt na aanvaarding van de Opdracht.
Artikel 2.
Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden
2.1 Op eigen
algemene voorwaarden, afwijkende of aanvullende bedingen kan door Opdrachtgever
slechts een beroep worden gedaan, indien en voor zover deze uitdrukkelijk
schriftelijk door Opdrachtnemer zijn aanvaard. Eventueel door de Opdrachtgever
gehanteerde voorwaarden worden hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.2 Partijen verklaren
deze Algemene Voorwaarden tevens van toepassing op nog tussen hen te sluiten
overeenkomsten.
Artikel 3. Wetten en
voorschriften
3.1 Opdrachtgever wordt
geacht bekend te zijn met alle wettelijke voorschriften en andere
voorschriften, voorwaarden en bepalingen die van toepassing zijn op de opdracht
aan, de offerte van en de overeenkomst met Opdrachtnemer.
3.2 Opdrachtgever
verplicht zich de in het vorige lid bedoelde voorschriften, voorwaarden en
bepalingen in acht te nemen en na te leven. Opdrachtgever draagt er zorg voor
dat zij voorafgaand aan de uitvoering van de Opdracht beschikt over alle
eventueel benodigde gegevens en goedkeuringen (zoals bijvoorbeeld vergunningen,
ontheffingen en beschikkingen). Wijzigingen in de in het vorige lid bedoelde
voorschriften, welke in werking treden na de dag van de eerste offerte dan wel
na het sluiten van een Overeenkomst met Opdrachtnemer, komen voor rekening en
risico van Opdrachtgever.
3.3 Indien
Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn overeengekomen dat Opdrachtnemer de
benodigde vergunningen zal (laten) aanvragen, dan worden alle hieraan verbonden
kosten, waaronder de aanvraagkosten, leges, kosten in verband met een eventuele
aanvraagprocedure tijdelijke verkeersmaatregelen (TVM) en overige kosten aan
Opdrachtgever doorberekend. Opdrachtgever zal alle benodigde medewerking
verlenen aan de aanvraag van de benodigde vergunningen en hiervoor alle
benodigde informatie verstreken.
Artikel 4. Offertes
4.1 Alle aanbiedingen/offertes zijn, tenzij
uitdrukkelijk anders overeengekomen, vrijblijvend.
Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden Opdrachtnemer
niet.
4.2 Bij samengestelde prijsopgaven bestaat geen
verplichting tot levering van een gedeelte tegen een overeenkomstig gedeelte
van de voor het geheel opgegeven prijs.
4.3 Indien een aanvraag op basis van nacalculatie
wordt geoffreerd, dan dienen de geoffreerde prijzen slechts als richtprijs, de
daadwerkelijk door Opdrachtnemer gewerkte uren, alsmede de daadwerkelijk door
Opdrachtnemer gemaakte kosten, zullen worden doorberekend.
4.4 De prijzen in de offertes zijn uitsluitend van
toepassing op de daarbij aangegeven maten en hoeveelheden.
4.5 Alle door Opdrachtnemer opgegeven prijzen zijn
exclusief BTW, tenzij in de offerte uitdrukkelijk anders is aangegeven.
4.6 Opdrachtnemer is gerechtigd tussentijdse
prijswijzigingen die uit de wet voortvloeien door te berekenen aan
Opdrachtgever. Opdrachtnemer mag andere prijsstijgingen van kostprijsbepalende
facturen, die zijn ontstaan na het uitbrengen van de offerte en/of na het tot
stand komen van de Overeenkomst, maar voor de oplevering, aan Opdrachtgever
doorberekenen. Als Opdrachtnemer een
prijsstijging binnen drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst aan
Opdrachtgever doorberekent, dan heeft Opdrachtgever het recht de Overeenkomst
te ontbinden. Opdrachtnemer kan (verdere) uitvoering van de Overeenkomst
opschorten totdat Opdrachtgever schriftelijk aan Opdrachtnemer laat weten of
hij de prijsverhoging accepteert. Ontbinding wegens een doorberekening van een
prijsstijging binnen 3 maanden geeft aan Opdrachtnemer of Opdrachtgever geen
recht op schadevergoeding. Indien er ten tijde van deze eventuele ontbinding
sprake is van al uitgevoerd werk, of geleverde zaken, dan zal dit worden
afgerekend tegen de in de Overeenkomst overeengekomen prijs. Opdrachtgever zal
dan hetgeen, met inachtneming van het voorgaande, resteert van het reeds door
Opdrachtgever betaalde bedrag binnen zeven dagen aan Opdrachtgever
terugbetalen.
Artikel 5. Levering en
uitvoering
5.1 Opdrachtnemer zal de grootst mogelijke
zorgvuldigheid in acht nemen bij de uitvoering van de Overeenkomst.
5.2 Opdrachtgever is gerechtigd het werk,
of een deel van het werk te laten uitvoeren door derden/onderaannemers.
5.3 Als plaats van levering geldt het
adres dat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer kenbaar heeft gemaakt.
5.4 De
door Opdrachtnemer opgegeven levertijden zijn, tenzij schriftelijk anders
overeengekomen, indicatief en geven Opdrachtgever bij de overschrijding daarvan
geen recht op ontbinding, schadevergoeding of enige andere compensatie. De
levertijd vangt aan vanaf het moment van de eerste aanbetaling conform de
offerte. Opdrachtnemer zal zich echter wel maximaal inspannen om de opgegeven
levertermijn te halen en zij zal het tijdig aan Opdrachtgever melden als de
levertermijn niet gehaald wordt. Indien de schriftelijk opgegeven levertermijn
met 60 dagen wordt overschreden, dan heeft de Opdrachtnemer het recht om de
overeenkomst binnen zeven dagen te ontbinden zonder dat partijen dan
schadevergoeding of enige compensatie verschuldigd zijn. Indien er ten tijde van deze eventuele ontbinding
sprake is van al uitgevoerd werk, of geleverde zaken, dan zal dit worden
afgerekend tegen de in de Overeenkomst overeengekomen prijs. Opdrachtnemer zal
dan hetgeen, met inachtneming van het voorgaande resteert, van het reeds door
Opdrachtgever betaalde bedrag binnen zeven dagen aan Opdrachtgever
terugbetalen.
5.5 Het is mogelijk dat Opdrachtnemer aan Opdrachtgever
in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst bepaalde zaken ter
beschikking zal stellen. Tenzij anders is overeengekomen, blijven alle zaken
die Opdrachtnemer aan Opdrachtgever ter beschikking stelt eigendom van
Opdrachtnemer. Het is Opdrachtgever niet toegestaan dergelijke zaken ten
behoeve van derden aan te wenden of aan derden ter beschikking te stellen.
Indien Opdrachtnemer hierom verzoekt is Opdrachtgever verplicht om deze zaken
aan Opdrachtnemer ter beschikking te stellen.
5.5 Het
risico van beschadiging en/of vermissing van producten/materialen die nodig
zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst gaat over op Opdrachtgever vanaf
het moment van bezorging aan Opdrachtgever. Opdrachtgever dient de
producten/materialen direct na ontvangst te controleren.
Artikel
6. Klachten
Klachten over door
Opdrachtnemer uitgevoerde verplichtingen dienen door Opdrachtgever, op straffe
van verval van recht, zo spoedig mogelijk nadat hij het gebrek heeft ontdekt of
redelijkerwijs had behoren te ontdekken, doch uiterlijk binnen veertien (14)
werkdagen na voltooiing van de betreffende verplichtingen schriftelijk te
worden gemeld aan Opdrachtnemer. De melding dient een zo gedetailleerd
mogelijke omschrijving van de tekortkoming(en) te bevatten, zodat Opdrachtnemer
in staat is adequaat te reageren. Reclames over facturen dienen eveneens
schriftelijk te worden ingediend en wel binnen vijf (5) werkdagen na
verzenddatum van de facturen. Na het verstrijken van deze periode geldt de
inhoud van de facturen als uitsluitend bewijs betreffende de (waarde en
correcte uitvoering van de) daaronder geleverde prestaties, behoudens
tegenbewijs.
Artikel 7.
Eigendomsvoorbehoud
7.1 Opdrachtnemer
behoudt zich de eigendom voor van de reeds afgeleverde en in de toekomst af te
leveren zaken voor totdat alle huidige en toekomstige vorderingen op
Opdrachtgever, uit welke hoofde ook, volledig zullen zijn voldaan.
7.2 Zolang de geleverde
zaken niet volledig zijn betaald, blijft Opdrachtnemer onherroepelijk
gerechtigd en gemachtigd om de door haar geleverde en nog steeds bij de
Opdrachtgever aanwezige zaken, zonder rechterlijke tussenkomst terug te nemen.
Alle kosten in verband met retournering zijn voor rekening van de
Opdrachtgever.
7.3 Zolang er nog
sprake is van enige openstaande vordering van Opdrachtnemer op Opdrachtgever,
is het de Opdrachtgever niet toegestaan om over de geleverde zaken te
beschikken, dan wel ter zake rechtshandelingen aan te gaan, tenzij
Opdrachtnemer daarvoor haar voorafgaande schriftelijke toestemming heeft
gegeven.
Artikel 8. Uitvoering
van de werkzaamheden/verplichtingen van opdrachtgever
Opdrachtgever is
verplicht zijn (on)roerende goederen en eigendommen, te verzekeren tegen
schade, verlies en/of diefstal. Opdrachtgever draagt zorg voor een goede
bereikbaarheid van het werk en voor de vrije beschikking over het werkterrein
door Opdrachtnemer bij de aanvang en tijdens de uitvoering van de
werkzaamheden. Het werkterrein dient, mede in verband met het feit dat er
machines gebruikt worden, waardoor er vervuiling en/of (water)sporen en/of
schade kan/kunnen optreden, geheel leeg en deugdelijk afgedekt te zijn.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor
vervuiling en/of schade die het gevolg is van het niet, of niet volledig
voldoen van Opdrachtgever aan het in dit artikel bepaalde. Indien er naar het
oordeel van Opdrachtnemer extra voorzieningen nodig zijn voor een goede bereikbaarheid
of een vrije beschikking van het werk c.q. het werkterrein, komen deze voor
rekening van Opdrachtgever.
Artikel 9. Extra kosten
Als extra kosten worden
aan Opdrachtgever in rekening gebracht:
a. kosten van vergeefse
reizen, transporten en andere kosten, veroorzaakt doordat met de uitvoering van
het werk niet op de overeengekomen datum begonnen kan worden of doordat het
werk niet geregeld of zonder onderbreking kan worden uitgevoerd door een oorzaak
die voor rekening van opdrachtgever komt;
b. kosten veroorzaakt
doordat de door of vanwege opdrachtgever verstrekte gegevens onjuist of
incompleet blijken te zijn;
c. transportkosten,
indien de verwerkingsplaats niet normaal bereikbaar is voor personeel,
materieel en materialen;
d. kosten, ontstaan ten
gevolge van vormen van overmacht en/of kosten van vergelijkbare aard, waarmee
bij het tot stand komen van de overeenkomst geen rekening behoefde te worden
gehouden met de kans dat zij zich zouden voordoen, die Opdrachtnemer niet kunnen
worden toegerekend en die de kosten/prijs van het werk verhogen;
e. alle heffingen,
leges, precario, belastingen van overheidswege en eventuele verhogingen van het
voorgaande;
f. alle extra kosten,
waaronder, maar niet uitsluitend, kosten voor de afvoer van grond, puin etc.
Kosten in verband met het eventueel aantreffen van asbest of andere materialen.
Kosten in verband met aangetroffen vervuilingen.
Artikel 10. Betalingen
10.1 Indien betaling in termijnen is overeengekomen,
zendt de Opdrachtnemer telkens bij of na het verschijnen van een
betalingstermijn de desbetreffende termijnfactuur aan de opdrachtgever toe. De
door de Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verschuldigde omzet belasting wordt
afzonderlijk vermeld.
10.2
Betaling van een termijn dient plaats te vinden uiterlijk 14 dagen na de dag
waarop de Opdrachtnemer de termijnfactuur aan Opdrachtgever heeft toegezonden.
10.3 Opdrachtnemer is
te allen tijde gerechtigd om bij of na het aangaan van de Overeenkomst van
Opdrachtgever gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling of deugdelijke zekerheid
te verlangen voor de nakoming van de verplichtingen van Opdrachtgever onder de
Overeenkomst in de vorm van een bankgarantie of daarmee redelijkerwijs gelijk
te stellen zekerheid en is gerechtigd om, totdat die zekerheid zal zijn
verstrekt, haar verplichtingen ten opzichte van Opdrachtgever op te schorten.
Opdrachtgever zal daaraan op eerste verzoek voldoen. Indien Opdrachtgever geen
of onvoldoende zekerheid stelt, is Opdrachtnemer gerechtigd de Overeenkomst te
ontbinden. Opdrachtgever is in dat geval aansprakelijk voor alle schade van
Opdrachtnemer.
10.4 Bij overschrijding
door Opdrachtgever van de betalingstermijn heeft Opdrachtnemer het recht
verdere leveringen c.q. voortzetting van de werkzaamheden met betrekking tot de
overeenkomst waarop de achterstallige betaling betrekking heeft, op te schorten.
Alle kosten, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke kosten verbonden aan
de invordering van de achterstallige betaling, komen voor rekening van
Opdrachtgever, voor zover de wet Opdrachtnemer aanspraak hierop geeft.
10.5 Zowel in de
situatie van artikel 10.3 als van artikel 10.4 heeft Opdrachtnemer recht op
schadevergoeding voor het niet uitgevoerde gedeelte van de Overeenkomst.
10.6 Opdrachtnemer is
steeds gerechtigd om – al dan niet opeisbare – vorderingen van een of meer van
de groepsmaatschappijen behorende tot de groep van Opdrachtnemer namens
zodanige groepsmaatschappij(en) te verrekenen met vorderingen die Opdrachtgever
heeft op Opdrachtnemer uit hoofde van de Overeenkomst. Voor zover enigerlei
toestemming van de zijde van Opdrachtgever is vereist, wordt deze toestemming
geacht onvoorwaardelijk en onherroepelijk aan Opdrachtnemer te zijn verleend.
Artikel 11. Beëindiging
van de Overeenkomst
11.1 Een Overeenkomst
eindigt door het verstrijken van de overeengekomen periode of het volbrengen
van de prestatie.
11.2 Indien sprake is
van een duurovereenkomst, is deze door Opdrachtnemer te allen tijde opzegbaar
met inachtneming van een opzegtermijn van drie (3) maanden. Opzegging dient te
geschieden tegen het einde van een kalendermaand.
11.3 Onverminderd de
wettelijke beëindigingsmogelijkheden en overige rechten heeft Opdrachtnemer in
ieder geval het recht om de met Opdrachtgever gesloten Overeenkomst per direct
door opzegging te doen eindigen of te ontbinden, zonder tot schadevergoeding gehouden
te zijn en zonder dat Opdrachtnemer gehouden is enige ingebrekestelling te
versturen, indien:
a. Opdrachtgever in
staat van faillissement wordt verklaard, zijn faillissement aanvraagt of dit
wordt aangevraagd;
b. Opdrachtgever
(voorlopige) surseance van betaling aanvraagt, deze wordt verleend of
Opdrachtgever overgaat tot liquidatie;
c. op het vermogen van
Opdrachtgever of een gedeelte daarvan beslag wordt gelegd;
d. de zeggenschap van
Opdrachtgever bij een ander komt te rusten dan ten tijde van het sluiten van de
Overeenkomst;
e. Opdrachtgever
rechtspersoonlijkheid verliest of zijn onderneming geheel of gedeeltelijk
stillegt, ontbindt hetzij liquideert;
f. Opdrachtgever
feitelijk zijn onderneming staakt c.q. zijn ondernemersactiviteiten feitelijk
beëindigt en/of heeft beëindigd;
g. Opdrachtgever als
gevolg van overmacht zijn verplichtingen ten opzichte van Opdrachtnemer niet
kan nakomen en die overmachtsituatie ten minste 20 kalenderdagen aanhoudt;
h. Opdrachtgever
toerekenbaar tekortschiet in de verplichtingen onder de Overeenkomst of indien
Opdrachtnemer goede grond heeft te vrezen dat Opdrachtgever tekort zal schieten
in de nakoming van zijn verplichtingen onder de Overeenkomst.
11.4 Partijen sluiten
hierbij de werking van artikel 6:271 BW uitdrukkelijk uit.
Artikel 12. Cessie- en
verpandingsverbod
Opdrachtgever is niet
gerechtigd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer
enige rechten of verplichtingen onder de Overeenkomst te bezwaren of over te
dragen.
Artikel 13.
Aansprakelijkheid
Inzake de eventuele
aansprakelijkheid van Opdrachtnemer geldt het navolgende:
a. elke vordering ter
zake van indirecte schade jegens Opdrachtnemer is uitgesloten;
b. Opdrachtnemer is
niet aansprakelijk voor kosten, schaden en interesten, die zijn c.q. mochten
ontstaan als direct of indirect gevolg van verontreinigingen, welke voor/na
oplevering aanwezig blijken in en/of rondom het werkterrein, respectievelijk in
de vrijkomende, de ter beschikking gestelde, de geleverde en/of af te voeren
bouwstoffen. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer terzake van de (in-) directe
gevolgen van de hierboven aangeduide verontreinigingen;
c. Opdrachtnemer is
niet aansprakelijk voor het toebrengen van schade aan kabels, buizen, leidingen
etc. Opdrachtgever garandeert Opdrachtnemer dat de locatie waar het werk dient
te worden gerealiseerd vrij is van kabels, buizen leidingen etc. Opdrachtgever
vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden in verband met schade
kabels, buizen leidingen etc.
d. De aansprakelijkheid
van Opdrachtnemer is in totaliteit in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag
dat in desbetreffend geval onder de verzekering van Opdrachtnemer wordt
uitbetaald, te vermeerderen met het bedrag van het eigen risico volgens betreffende
polis.
e. Indien om welke
reden ook, aan Opdrachtgever geen uitkering krachtens de verzekering van
Opdrachtnemer wordt verstrekt, geldt dat iedere aansprakelijkheid van
Opdrachtnemer wordt beperkt tot maximaal het netto factuurbedrag van het
geleverde, c.q. het uitgevoerde werk.
f. het in dit artikel
gestelde is niet van toepassing voor zover er sprake is van aantoonbare opzet
of grove schuld aan de zijde van Opdrachtnemer.
Artikel 14.
Schadeloosstelling en vrijwaring
Opdrachtgever is
gehouden tot schadeloosstelling van Opdrachtnemer voor alle kosten, schaden of
interesten, die voor deze mochten ontstaan als direct of indirect gevolg
van rechtsvorderingen, welke door derden
in verband met de uitvoering van de overeenkomst tegen Opdrachtnemer worden
ingesteld. Opdrachtgever is uit hoofde van de overeenkomst gehouden gevolg te
geven aan een oproep in vrijwaring door Opdrachtnemer.
Artikel 15.
(Intellectuele) eigendomsrechten
15.1 Alle informatie,
mondeling of schriftelijk, die door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever wordt
verstrekt, blijft eigendom van Opdrachtnemer, en mag door Opdrachtgever slechts
worden gebruikt voor het doet waarvoor het verstrekt is.
15.2 Tenzij anders is
overeengekomen, komen alle (intellectuele) eigendomsrechten op werken die
voortvloeien uit uitgevoerde verplichtingen onder of werkzaamheden die gelieerd
zijn aan de Overeenkomst, waaronder het auteurs-, merk-, octrooirecht en model-
of tekeningrecht, toe aan Opdrachtnemer ongeacht of aan Opdrachtgever voor de
vervaardiging ervan kosten in rekening zijn gebracht. Indien voor het
verkrijgen van een dergelijk recht registratie of depot nodig is, is
uitsluitend Opdrachtnemer daartoe bevoegd.
15.3 Indien en voor
zover (intellectuele) eigendomsrechten in het kader van de uitvoering van
verplichtingen onder de Overeenkomst door Opdrachtnemer bij Opdrachtgever
mochten be- of ontstaan, dan draagt Opdrachtgever deze (intellectuele)
eigendomsrechten, voor zover nodig, hierbij om niet (bij voorbaat) over aan
Opdrachtnemer welke overdracht Opdrachtnemer hierbij (bij voorbaat) aanvaardt.
Opdrachtgever zal op eerste verzoek kosteloos meewerken aan het bewerkstelligen
van de overdracht en verstrekt hierbij tevens een onherroepelijke volmacht aan
Opdrachtnemer om namens Opdrachtgever al hetgeen te doen dat noodzakelijk is
voor de overdracht van de (intellectuele) eigendomsrechten aan Opdrachtnemer,
waaronder het ondertekenen van een schriftelijke overdrachtsakte.
15.4 Voor zover
Opdrachtnemer werken als bedoeld in dit artikel en/of, onder de Overeenkomst,
programmatuur ter beschikking stelt van Opdrachtgever, betekent dit slechts dat
Opdrachtgever een gebruiksrecht krijgt als bedoeld in dit artikel, tenzij
uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Opdrachtnemer verleent
daartoe aan Opdrachtgever slechts een niet-exclusief en (afgezien van binnen de
groep van vennootschappen waartoe Opdrachtgever behoort) niet overdraagbaar
gebruiksrecht op de werken en/of de programmatuur als genoemd in dit artikel.
Dit gebruiksrecht omvat de toestemming om het werk en/of de programmatuur te
gebruiken in het kader van een normale bedrijfsuitvoering van Opdrachtgever.
15.5 Opdrachtgever
vrijwaart Opdrachtnemer tegen inbreuk, door hetzij Opdrachtgever zelf hetzij
derden op intellectuele eigendomsrechten rustend op door Opdrachtnemer
geleverde zaken, diensten respectievelijk werken, ongeacht of deze rechten
toebehoren aan Opdrachtnemer of aan derden, tenzij Opdrachtnemer aan
Opdrachtgever hiervoor schriftelijke toestemming verleende.
Artikel 16. Verbod
overname personeel en ingeschakelde derden
Opdrachtgever zal
gedurende de looptijd van de Overeenkomst evenals 1 jaar na beëindiging
daarvan, op generlei wijze medewerkers van Opdrachtnemer of van derde(n) waarop
Opdrachtnemer ter uitvoering van de Overeenkomst beroep heeft gedaan en die
betrokken zijn (geweest) bij de uitvoering van de Overeenkomst, in dienst nemen
dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken. Indien
Opdrachtgever in strijd handelt met dit artikel, zal Opdrachtgever een direct
opeisbare boete van € 10.000,= per overtreding verbeuren vermeerderd met €
1.000,= per dag dat de overtreding voortduurt, onverminderd de overige rechten
en vorderingen van Opdrachtnemer, waaronder het recht van Opdrachtnemer om haar
werkelijk geleden schade en nakoming te vorderen.
Artikel 17.
Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op de overeenkomst
tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing. In
alle geschillen waar de gewone rechter bevoegd is en deze forumkeuze
rechtsgeldig kan worden gemaakt, zullen deze geschillen worden beslecht door
rechtbank Gelderland, locatie Arnhem.
BIJZONDER GEDEELTE
II.
AANNEMING VAN WERK
Artikel 18 Uitvoering
van de werkzaamheden/verplichtingen van Opdrachtgever
Opdrachtgever is
verplicht zijn (on)roerende goederen en eigendommen, te verzekeren tegen
schade, verlies en/of diefstal. Opdrachtgever draagt zorg voor een goede
bereikbaarheid van het werk en voor de vrije beschikking over het werkterrein en
de plaats waar het werk wordt uitgevoerd door Opdrachtnemer bij de aanvang en
tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. Voorts dient er in de directe
nabijheid van het werkterrein sprake te zijn van een daarvoor geschikte
gelegenheid voor aanvoer, afvoer, opslag van bouwstoffen, hulpstoffen en
materieel. Opdrachtgever stelt aan Opdrachtnemer gedurende de uitvoering van de
werkzaamheden, kosteloos water, elektra, gas, toilet, schaftgelegenheid en
eventuele andere benodigdheden ter beschikking. Indien door anderen dan
Opdrachtnemer uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen op het werkterrein
worden uitgevoerd, dan draagt Opdrachtgever er zorg voor dat deze zodanig en zo
tijdig worden verricht, dat de uitvoering van het werk van Opdrachtnemer
daarvan geen vertraging of anderszins hinder ondervindt. Indien er naar het
oordeel van Opdrachtnemer extra voorzieningen nodig zijn of extra kosten maakt als
gevolg van het door Opdrachtgever niet voldaan aan het in dit artikel bepaalde,
dan komen deze voor rekening van Opdrachtgever.
Artikel 19. Levering en
uitvoering
19.1 Opdrachtnemer zal de grootst
mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij de uitvoering van de Overeenkomst.
19.2 Opdrachtnemer is gerechtigd het werk,
of een deel van het werk te laten uitvoeren door onderaannemers.
19.3 Als plaats van levering geldt het
adres dat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer kenbaar heeft gemaakt.
19.4 De
door Opdrachtnemer opgegeven levertijden zijn, tenzij schriftelijk ander
overeengekomen, indicatief en geven Opdrachtgever bij de overschrijding daarvan
geen recht op ontbinding, schadevergoeding of enige andere compensatie. De
levertijd vangt aan vanaf het moment van de eerste aanbetaling conform de
offerte. Opdrachtnemer zal zich echter wel maximaal inspannen om de opgegeven
levertermijn te halen en zij zal het tijdig aan Opdrachtgever melden als de
levertermijn niet gehaald wordt. Indien de schriftelijk opgegeven levertermijn
met 60 dagen wordt overschreden, dan heeft de Opdrachtnemer het recht om de
overeenkomst binnen zeven dagen te ontbinden zonder dat partijen dan
schadevergoeding of enige compensatie verschuldigd zijn. Indien er ten tijde van deze eventuele ontbinding
sprake is van al uitgevoerd werk, of geleverde zaken, dan zal dit worden
afgerekend tegen de in de Overeenkomst overeengekomen prijs. Opdrachtnemer zal
dan hetgeen, met inachtneming van het voorgaande resteert, van het reeds door
Opdrachtgever betaalde bedrag binnen zeven dagen aan Opdrachtgever
terugbetalen.
19.5
Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten/materialen die nodig
zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst gaat over op Opdrachtgever vanaf
het moment van bezorging aan Opdrachtgever. Opdrachtgever dient de
producten/materialen direct na ontvangst te controleren.
Artikel 20. Oplevering
20.1 Het werk is
opgeleverd wanneer Opdrachtnemer aan Opdrachtgever heeft medegedeeld dat het
werk voltooid is en deze het werk heeft aanvaard. Ter gelegenheid van de
oplevering wordt een door beide partijen ondertekend opleveringsrapport
opgemaakt. Een tekortkoming die door de Opdrachtnemer niet wordt erkend, wordt
in het opleveringsrapport als zodanig vermeld.
20.2 Het werk wordt
tevens als opgeleverd beschouwd:
a. hetzij wanneer
uiterlijk 8 werkdagen zijn verstreken nadat Opdrachtgever van de Opdrachtnemer
de mededeling heeft ontvangen dat het werk voltooid is, tenzij de Opdrachtgever
binnen die periode het werk gemotiveerd afkeurt;
b. hetzij wanneer
Opdrachtgever het werk en/of het object waaraan het werk is verricht in gebruik
neemt;
20.3 Als partijen
vaststellen dat gelet op de aard of omvang van de tekortkomingen in
redelijkheid niet van oplevering kan worden gesproken, zal de Opdrachtnemer een
nieuwe datum noemen waarop het werk gereed zal zijn voor oplevering.
20.4 Kleine gebreken,
die in de onderhoudstermijn kunnen worden hersteld, zullen geen reden tot
onthouding van goedkeuring mogen zijn, mits zij een eventuele ingebruikneming
niet in de weg staan.
20.5 Na oplevering is
het werk voor risico van Opdrachtgever. Opdrachtnemer is ontslagen van de
aansprakelijkheid voor tekortkomingen die Opdrachtnemer op het tijdstip van
oplevering redelijkerwijs had moeten ontdekken.
20.6 De bij oplevering
geconstateerde en erkende tekortkomingen worden zo spoedig mogelijk, doch
uiterlijk binnen 20 werkdagen, hersteld, tenzij Opdrachtnemer aantoont dat dit
redelijkerwijs niet te realiseren is binnen deze termijn.
Artikel 21. Meer- en
minderwerk
21.1 Als meerwerk wordt
beschouwd alle door Opdrachtgever gewenste werkzaamheden en leveranties, die
niet in de overeenkomst zijn begrepen, alsmede alle door Opdrachtgever gewenste
wijzigingen indien deze voor Opdrachtnemer kostenverhogend zijn.
21.2 Wijzigingen in de
overeenkomst dan wel de voorwaarden van uitvoering zullen schriftelijk worden
overeengekomen. Als een schriftelijke opdracht ontbreekt, dan blijft
Opdrachtnemer echter aanspraak houden op verrekening van meerwerk en
Opdrachtgever blijft dan recht houden op verrekening van meer en minder werk.
21.3 Als Opdrachtnemer
het schriftelijk opgedragen meerwerk zal aanvaarden, zal zij tot uitvoering van
dit meerwerk overgaan nadat de opdracht tot het uitvoeren van het meerwerk
schriftelijk door Opdrachtgever zal zijn bevestigd of indien Opdrachtnemer
genoegen neemt met een andere wijze van bevestiging door Opdrachtgever.
21.4 Indien het wachten
op de schriftelijke bevestiging naar het oordeel van Opdrachtnemer tot onnodige
vertraging zou kunnen leiden, dan kan Opdrachtnemer er voor kiezen om het
meerwerk alvast uit te voeren. Hiervoor geldt dan de voorwaarde dat de schriftelijke
bevestiging binnen 24 uur na de aanvang van het meerwerk alsnog door
Opdrachtnemer dient te zijn ontvangen, bij gebreke waarvan Opdrachtnemer
bevoegd is om alle werkzaamheden op te schorten totdat de bevestiging is
ontvangen.
21.5 Op de overeenkomst
tot het verrichten van meerwerk zijn, tenzij partijen schriftelijk anders
overeenkomen, dezelfde bepalingen van
toepassing als weergegeven in de oorspronkelijke overeenkomst.
21.6 Verrekening van meer- en
minderwerk vindt plaats:
a. in het geval van
wijzigingen in de overeenkomst dan wel de voorwaarden van uitvoering;
b. in het geval van
afwijkingen van de bedragen van de stelposten;
c. in het geval van afwijkingen van verrekenbare
hoeveelheden;
d. in het geval dat de in de
offerte genoemde maten afwijken van de werkelijke maten. Alle maten zullen
tijdens het werk worden nagerekend en bij afwijkingen zullen de in de offerte
opgenomen kosten dienovereenkomstig worden doorberekend.
21.7 Indien bij de
eindafrekening van het werk blijkt dat het totaalbedrag van het minderwerk
groter is dan het totaalbedrag van het meerwerk, dan heeft Opdrachtnemer recht
op een bedrag gelijk aan 10% van het verschil van die totaalbedragen.
21.8 Stelposten zijn in de
overeenkomst genoemde bedragen, die in de aanneemsom zijn begrepen en die
bestemd zijn voor hetzij – het aanschaffen van materialen, hetzij – het
aanschaffen van materialen en het verwerken daarvan, hetzij – het verrichten
van werkzaamheden, welke op de dag van de overeenkomst onvoldoende nauwkeurig
zijn bepaald en welke door de Opdrachtgever nader moeten worden ingevuld. Voor
iedere stelpost wordt in de overeenkomst vermeld waarop deze betrekking heeft.
21.9 Bij de ten laste van
stelposten te brengen uitgaven wordt gerekend met de aan de Opdrachtnemer
berekende prijzen, dan wel de door hem gemaakte kosten, te verhogen met een
aannemersvergoeding van 10 %.
21.10 Indien een stelpost
betrekking heeft op het aanschaffen van bouwstoffen en het verwerken daarvan,
zijn de kosten van verwerking niet in de aanneemsom begrepen en worden deze
afzonderlijk ten laste van de stelpost verrekend.
21.11 Indien in de
overeenkomst verrekenbare hoeveelheden zijn opgenomen, en deze hoeveelheden te
hoog of te laag blijken om het werk tot stand te brengen, zal verrekening
plaats vinden van de uit die afwijking voortvloeiende meer of minder kosten.
Artikel 22.
CAR-verzekering
22.1 Tenzij
uitdrukkelijk anders overeengekomen, is Opdrachtnemer medeverzekerd op een door
Opdrachtgever ten behoeve van het werk afgesloten Construction All Risks
(CAR)verzekering, waarvan de voorwaarden voor Opdrachtnemer op diens verzoek
bij Opdrachtgever ter inzage liggen.
III.
Bemiddeling/detachering
Artikel 23. Handelen voor eigen rekening
en risico
De door Opdrachtnemer bemiddelde ZZP’ers
handelen volledig zelfstandig en voor eigen risico. Opdrachtgever staat er voor
in dat de ZZP’ers hun werkzaamheden op de afgesproken tijden en onder
verantwoorde arbeidsomstandigheden kunnen verrichten. Opdrachtgever is
verplicht alle wettelijke bepalingen met betrekking tot onder meer
arbeidsomstandigheden en veiligheid te respecteren, bij gebreke waarvan ZZP’ers
bevoegd zijn hun werkzaamheden te staken of op te schorten, zulks onverminderd
de verplichting van Opdrachtgever tot doorbetaling van het overeengekomen
tarief. Opdrachtnemer is op geen enkele wijze aansprakelijk voor ongevallen.
Door ondertekening van de urenbrieven van Opdrachtnemer gaat Opdrachtgever
akkoord met de door de ZZP’er opgevoerde uren en de door deze verrichtte
werkzaamheden en verplicht hij zich tot betaling.
Artikel 24. Inspanningsverbintenis
De vordering die op de Opdrachtgever
ontstaat wegens de door de ZZP’ers verrichtte werkzaamheden is eigendom van Opdrachtnemer.
Opdrachtnemer factureert dientengevolge op eigen naam de door de ZZP’ers
verrichte werkzaamheden aan Opdrachtgever. ZZP’ers kunnen hun werkzaamheden
verrichten tegen aanneemsom of in regie. Opdrachtnemer zal zich – zonder dat op
haar een leveringsverplichting rust – ervoor inspannen dat de met Opdrachtgever
overeengekomen ZZP’ers beschikbaar zijn voor het verrichten van de overeengekomen
werkzaamheden, maar aanvaardt in geval van niet beschikbaarheid geen enkele
aansprakelijkheid.
Artikel 25. Relatie-concurrentiebeding
Opdrachtgever en ZZP’er garanderen dat
zij en/of feitelijk en/of formeel aan hen gelieerde ondernemingen of
groepsmaatschappijen in de zin van artikel 2:24b BW, de of personen dan wel via andere uitzendbureaus,
bemiddelaars of detacheerders of andere tussenpersonen tijdens of binnen zes
maanden na beëindiging van de overeengekomen werkzaamheden (dan wel
andersoortige werkzaamheden), geen zaken met elkaar doen zonder tussenkomst van
Opdrachtnemer en elkaar zonder tussenkomst van Opdrachtnemer niet zullen benaderen.
Opdrachtgever en ZZP’er zijn derhalve verplicht eventuele toekomstige
werkzaamheden binnen de hiervoor genoemde termijn via Opdrachtnemer te laten
verlopen, tegen tenminste dezelfde of vergelijkbare condities. Partijen
accepteren dat in geval van een overtreding van dit relatie/concurrentiebeding Opdrachtnemer
aanspraak maakt op een direct opeisbare schadevergoeding van € 25.000,00 door
Opdrachtgever en een schadevergoeding van € 5.000,00 door ZZP’er voor iedere
overtreding, dan wel naar keuze van Opdrachtnemer een schadevergoeding van €
250,00 per dag of gedeelte van een dag dat de overtreding voortduurt. Partijen
stellen vast dat de schadebedragen tenminste de vooraf door partijen berekende
en vastgestelde schade betreft die Opdrachtnemer wegens de overtreding zal
lijden. Dit onverminderd het recht van Opdrachtnemer om daarnaast in ieder
individueel geval de eventueel hoger geleden schade te vorderen.
Artikel 26. Reclames
Reclames met betrekking tot de hoogte van
het door Opdrachtnemer gefactureerde bedrag dienen binnen 5 werkdagen na
factuurdatum schriftelijk en gespecificeerd kenbaar gemaakt te worden. Reclames
ontvangen na verval van de vijf werkdagen termijn alsmede onvoldoende
gespecificeerde reclames worden door Opdrachtnemer niet in behandeling genomen.
Reclame kan in geen geval plaatsvinden indien de factuur overeenstemt met de
door de Opdrachtgever getekende urenbriefjes vermenigvuldigd met het
overeengekomen tarief. Indien sprake is van een reclame voor een specifiek onderdeel
van een verzamelfactuur, bijvoorbeeld de werkzaamheden van een specifiek
persoon, ontslaat dit Opdrachtgever niet van haar betalingsverplichting van het
overige dat is gefactureerd. Reclames kunnen nimmer worden verhaald op facturen
en/of werkzaamheden welke geen betrekking hebben op een reclame.
IV.
Diensten, waaronder transport, revisies,
inmeten en uitzetten van werken
Artikel 27. Diensten algemeen
27.1 Opdrachtnemer zal
bij de uitvoering van de diensten de zorg van een goed opdrachtnemer in acht
nemen. Tenzij het resultaat voldoende bepaalbaar schriftelijk en uitdrukkelijk
is overeengekomen in de Overeenkomst, gelden de diensten als
inspanningsverbintenissen.
27.2 Opdrachtnemer is
gerechtigd de ingezette perso(o)n(en) bij de diensten te vervangen door een
ander persoon of andere personen met dezelfde of vergelijkbare kwalificaties.
27.3 Indien
Opdrachtnemer de diensten verricht op basis van door Opdrachtgever aan te
leveren gegevens, dan zullen deze gegevens in overeenstemming met de door
Opdrachtnemer te stellen voorwaarden door Opdrachtgever worden geprepareerd en
voor rekening en risico van Opdrachtgever aangeleverd.
Artikel 28.
Meetwerkzaamheden, uitzetten van werken en revisies
28.1 Indien door
Opdrachtnemer tekeningen worden vervaardigd, dan dienen deze altijd door
opdrachtnemer gecontroleerd en geaccordeerd te worden voordat deze tekeningen
voor de uitvoering van de diensten gebruikt zullen worden.
28.2 Opdrachtnemer is
niet aansprakelijk voor fouten bij de uitvoering van de diensten als gevolg van
verstrekte onjuiste informatie of van onjuiste documentatie/tekeningen.
28.3 Het werkterrein
dient geschikt te zijn voor het uitvoeren van de diensten. Dit houdt onder meer
in dat het werkterrein droog, vlak en vrij van obstakels, materieel, materialen
en puin dient te zijn voordat de uitvoering van de diensten kunnen aanvangen.
Indien er sprake zal zijn van stagnatie als gevolg van het feit dat het
werkterrein niet geschikt blijkt te zijn voor het direct uitvoeren van de
diensten, dan zullen stagnatiekosten aan Opdrachtgever worden doorberekend.
28.4 Als gevolg van
gewijzigde wet- en regelgeving of veranderend beleid, is het mogelijk dat
acceptatiecriteria of normeringen voor het aanbieden en afvoeren van grond
veranderen. Opdrachtnemer is gerechtigd om extra kosten of schade aan
Opdrachtgever door te berekenen.
28.5 De in de offerte
genoemde hoeveelheden betreffen een indicatie waaraan geen rechten kunnen
worden ontleend. Indien hoeveelheden of de aard van de vervuiling van de grond
afwijkt van werkelijke vervuiling en hoeveelheden, dan worden de aan
Opdrachtgever in rekening te brengen kosten dienovereenkomstig verhoogd.
V.
Verhuur van materieel
Artikel 29. Huurperiode
29.1 De huurperiode
wordt vastgesteld in één of meer hele dagen en vangt aan op de dag van
aflevering van het gehuurde en eindigt op de dag, waarop het gehuurde compleet
door Verhuurder in ontvangst is genomen. Indien een huurtermijn is
overeengekomen, dan eindigt de huur niet eerder dan na het verstrijken van deze
overeengekomen huurperiode.
29.2 Huurder dient het
gehuurde uiterlijk voor 16:00 uur op de laatste werkdag van de huurperiode
terug te brengen op de door Verhuurder aangegeven locatie. Indien Huurder deze
termijn overschrijdt, zal Verhuurder voor iedere dag van de overschrijding huur
in rekening brengen. Bij overschrijding is Huurder tevens verplicht de schade
die daaruit voortvloeit aan Verhuurder te vergoeden.
Artikel 30. Prijzen,
voorschot en zekerheid, waarborgsom
30.1 Alle prijzen zijn,
tenzij anders overeengekomen, exclusief omzetbelasting, (verplichte)
accessoires, brandstof, en aan- en afvoerkosten, olie en smeermiddelen,
milieuheffingen, toeslagen voor schadeafkoop en brand-/diefstalregelingen en/of
reiniging.
30.2 Verhuurder is
gerechtigd van Huurder een voorschot op de huurprijs te verlangen.
30.3 Verhuurder is
gerechtigd om van Huurder zekerheid te verlangen voor de nakoming van haar
(betalings)verplichtingen uit de Overeenkomst. Als Huurder niet (tijdig)
zekerheid stelt, kan Verhuurder haar verplichtingen opschorten dan wel kan Verhuurder
de Overeenkomst met onmiddellijke ingang opzeggen zonder schadevergoeding aan
Huurder verschuldigd te zijn.
30.4 Verhuurder is
gerechtigd om voor aanvang van de huurperiode een waarborgsom te verlangen. De
eventueel betaalde waarborgsom wordt geretourneerd nadat het gehuurde feitelijk
door Verhuurder in ontvangst is genomen. In geval van schade wordt de
waarborgsom niet eerder geretourneerd nadat duidelijk is dat de omvang van de
schade het bedrag van het eigen risico niet overschrijdt, waarna de waarborgsom
minus het schadebedrag en de verschuldigde huurpenningen en eventuele kosten
wordt geretourneerd.
Artikel 31.
Verplichtingen Huurder
31.1 Bij het in
ontvangst nemen van het gehuurde dient Huurder het gehuurde direct te
inspecteren op uiterlijk waarneembare gebreken, deugdelijkheid, gaafheid en
volledigheid. Als Huurder daarbij gebreken of tekorten ontdekt, dient hij deze
onmiddellijk schriftelijk aan Verhuurder te melden.
31.2 Huurder is
verplicht het gehuurde te gebruiken uitsluitend binnen het kader waarvoor het
gehuurde naar zijn aard geschikt is en alleen voor het doel waarvoor het
gehuurd is.
31.3 Huurder gebruikt
het gehuurde met inachtneming van de aanwijzingen die Verhuurder hem door
middel van instructieboeken e.d. of anderszins verstrekt. Huurder verklaart
voldoende ervaring en deskundigheid te hebben met betrekking tot het gehuurde
en verklaart tevens dat alle personen die het gehuurde zullen bedienen daartoe
bekwaam zijn en beschikken over de daarvoor vereiste certificaten, diploma’s,
rijbewijzen etc.
31.4 Huurder treft alle
redelijke en gebruikelijke maatregelen ter voorkoming van beschadiging,
diefstal en/of verlies van het gehuurde.
31.5 Huurder is zelf
verantwoordelijk voor deskundigheid van de machinist voor het bedienen van het
gehuurde en Huurder is verantwoordelijk voor instructie van de machinist.
31.6 Huurder of
machinist die het gehuurde object komt halen bij Verhuurder, dient zich te
legitimeren met een geldig identiteitsbewijs.
31.7 Het is de Huurder
verboden het gehuurde in huur, onderhuur, gebruik of anderszins aan derden ter
beschikking te stellen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Verhuurder.
31.8 Huurder dient het
gehuurde te retourneren in dezelfde staat waarin hij het van Verhuurder heeft
ontvangen.
Artikel 32. Verzekeringen en schade
32.1 De Huurder is volledig verantwoordelijk en
aansprakelijk voor de in huur genomen zaken vanaf het tijdstip van aflevering
tot terugkeer van de zaken in het depot van Verhuurder.
32.2 Het is de Huurder zonder schriftelijke
toestemming van Verhuurder niet toegestaan de zaken onder te verhuren, ten
verkoop aan te bieden, te verkopen, over te dragen, te bezwaren of op enigerlei
andere wijze af te staan. Evenmin is het de Huurder toegestaan om zonder
schriftelijke toestemming van Verhuurder de zaken van de plaats of het werk,
waarvoor deze bestemd zijn, te verwijderen en/of op andere plaatsen en/of
werken op te stellen.
32.3 De Huurder is verplicht goed zorg te
dragen voor de zaken. Hij is verplicht de zaken tegen vervangingswaarde te
verzekeren bij een in Nederland algemeen geaccepteerde verzekeringsmaatschappij
ter zake van alle schade, risico, vermissing en diefstal. Indien de zaken als
gevolg van een schade of een risico verloren gaan of beschadigd worden, of uit
de macht van de Huurder geraken, dan dient Huurder de Verhuurder direct, doch
uiterlijk binnen 24 uur, te informeren en de hiervoor door de verzekering te
betalen vergoeding aan Verhuurder te worden uitbetaald. De Huurder is
verplicht, zijn verzekeringsmaatschappij(en) van deze verplichting in kennis te
stellen en aan Verhuurder de namen en adressen van zijn
verzekeringsmaatschappij(en) mede te delen. Verhuurder heeft het recht, de
verzekeringsmaatschappij(en) ervan in kennis te stellen dat de door de
verzekering te betalen vergoedingen voor de zaken die eigendom zijn van Verhuurder
aan Verhuurder uitbetaald dienen te worden. Huurder cedeert bij voorbaat de
eventuele uitkeringen die onder de verzekering ten aanzien van het huurobject
worden gedaan aan Verhuurder. De huurovereenkomst en deze daarvan deel
uitmakende algemene voorwaarden dienen als daartoe bestemde akte van cessie te
worden aangemerkt. Huurder is gehouden om in geval van schade direct mededeling
van deze cessie aan verzekeraar te doen. Huurder is gehouden binnen acht dagen
de schade die Verhuurder dientengevolge lijdt te vergoeden. De schade zal
worden berekend op basis van vervangingswaarde. Tevens dient Huurder de
huurpenningen tot het einde van de huurperiode zoals vermeld in de
huurovereenkomst, verlengingen daaronder begrepen, aan Verhuurder te voldoen.
Wanneer er sprake mocht zijn van een strafbaar feit, dan verplicht Huurder zich
onverwijld aangifte te doen bij de bevoegde autoriteiten onder overlegging van
een kopie van de aangifte aan Verhuurder. Indien Huurder verzuimt van diefstal
aangifte te doen en/of een proces-verbaal van aangifte te overleggen, geldt de
diefstal als verduistering.
32.4 De Huurder is ervoor verantwoordelijk dat
gedurende de huur de zaken van Verhuurder niet worden vermengd met soortgelijke
zaken van derden. Mocht vermenging, zoals bedoeld in dit artikel 32.4, toch
optreden, dan is de Huurder gehouden de schade die daaruit voortvloeit aan Verhuurder
te vergoeden. Deze schade wordt bepaald op de waarde van de zaken vast te
stellen door Verhuurder. Een en ander zal geschieden zonder dat rechterlijke
tussenkomst vereist is.
32.5 Indien het verhuurde zonder personeel is
verhuurd, is de Huurder verplicht het gehuurde met bekwaam personeel te
bemannen en het bepaalde in artikel 32.3 strikt in acht te nemen.
32.6 Tijdens de huurperiode worden alle
eventueel noodzakelijke reparaties door of namens Verhuurder uitgevoerd. De Huurder
mag slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming van Verhuurder eventuele
reparaties (laten) uitvoeren door deskundig personeel, terwijl hierbij alleen
originele onderdelen mogen worden gebruikt. Uitsluitend reparatiekosten ten
gevolge van normale gebruiksslijtage zijn voor rekening van Verhuurder. Alle
kosten ten gevolge van overbelasting en/of ondeskundig gebruik zijn voor rekening
van de Huurder. Defecten die veroorzaakt zijn door ondeskundig gebruik van het
gehuurde of gebruik voor andere doeleinden, dan die waarvoor het gehuurde
geschikt is, dan wel door onvoldoende dagelijks onderhoud, zoals bijvoorbeeld
de olie op peil houden, gebruik van verkeerde brandstof of smeermiddelen,
overbelasting, verkeerde plaatsing of verkeerd aansluiten aan een
spanningsbron, zijn voor rekening van Huurder. Mankementen en schades dienen
terstond doch uiterlijk binnen 24 uur na het ontstaan hiervan schriftelijk (bij
voorkeur per mail) aan Verhuurder te worden gemeld.
32.7 Indien de gehuurde zaken om welke reden
dan ook niet in geheel gereinigde of onbeschadigde toestand aan Verhuurder
worden terug geleverd, is de Huurder verplicht alle kosten m.b.t. de
noodzakelijke reiniging en/of herstel van schade aan Verhuurder te vergoeden.
Bij terug levering heeft de Huurder het recht de toestand van de gehuurde zaken
door een deskundige te doen vaststellen, bij gebreke waarvan het door Verhuurder
op te stellen schaderapport beslissend zal zijn. Met betrekking tot de door Verhuurder
geconstateerde gebreken rust op haar geen andere bewijslast dan overlegging van
een gespecificeerde rekening. Gedurende de periode die nodig is voor reiniging
en/of herstel van schade aan de gehuurde zaken wordt de huurperiode
dienovereenkomstig verlengd en is de Huurder verplicht de overeengekomen
huurprijs door te betalen.
32.8 Boetes of andere heffingen opgelegd wegens
feiten of gebeurtenissen welke tijdens de huurperiode met betrekking tot het
gehuurde hebben plaatsgevonden, komen voor rekening van de Huurder.
32.9 De Huurder is verplicht bij iedere
retourzending van zaken aan Verhuurder, om welke reden dan ook, Verhuurder ten
minste drie dagen van tevoren daarvan te verwittigen. De Huurder is verplicht
alle tijdens de huurperiode aan de zaken ontstane schade, veroorzaakt door
welke reden dan ook te vergoeden, uitgezonderd normale slijtage.
32.10 Gedurende de huurperiode is de Huurder verplicht
alle ter zake geldende veiligheidsvoorschriften en andere
(bedienings)voorschriften ook vanwege de overheid in acht te nemen. Huurder vrijwaart
Verhuurder voor alle schade voortvloeiende uit het niet door Huurder in acht
nemen van deze voorschriften.
32.11 Ingeval overeengekomen is dat het
gehuurde aan het eind van de huurtermijn door Verhuurder zal worden afgehaald,
zal Huurder de zaken na voorafgaande mededeling transport gereed houden. Extra
kosten ten gevolge van het niet nakomen van deze verplichting kunnen door Verhuurder
in rekening worden gebracht.
32.12 Huurder is aansprakelijk voor alle schade,
hoe dan ook genaamd en hoe ook door het gehuurde toegebracht of ontstaan aan
zichtbare en niet-zichtbare roerende of niet-roerende zaken/eigendommen van
derden (b.v. ondergrondse kabels en leidingen). Huurder is tevens aansprakelijk
voor diefstal en verduistering van het gehuurde.
32.13 Huurder is
aansprakelijk voor alle schade aan of door het verhuurde tijdens transporten,
dus ook tussentijds, die door of in opdracht van Huurder worden uitgevoerd, hoe
en door wie dan ook ontstaan.
Artikel 33. Gegevensbescherming (AVG)
33.1 De gehuurde zaken kunnen worden uitgerust
met geolokalisatiesystemen en/of tracers, met name met het oog op de
bestrijding van diefstal en fraude en de verfijning van de facturering voor het
gebruik van de gehuurde zaken. Verhuurder behoudt zich het recht voor om op elk
gewild moment te controleren waar de gehuurde zaken zich bevinden. Verzamelde
locatiegegevens zijn niet voor derden inzichtelijk, maar kunnen door Verhuurder
wel worden gebruikt als bewijs bij diefstal en fraude.
33.2 De persoonsgegevens die Huurder (of in het
geval van een bedrijf, de vertegenwoordiger of zijn werknemers (hierna samen de
“Werknemers”)) aan Verhuurder heeft verstrekt, met name de naam, het adres en
het telefoonnummer worden verzameld en verwerkt in het kader van de uitvoering
van de opdracht en de administratieve, boekhoudkundige en juridische beheers-
en opvolgingsdoeleinden van deze overeenkomst. De aldus verzamelde gegevens
worden verwerkt in overeenstemming met het door Verhuurder in zijn hoedanigheid
van verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens vastgestelde
beleid inzake de bescherming van persoonsgegevens, dat te vinden is op de website
www.degrebbeverhuur.nl (rubriek Privacybeleid). Deze gegevens worden opgeslagen
in overeenstemming met de bepalingen van het beleid. Overeenkomstig de AVG en
de toepasselijke wetgeving hebben Huurder of de werknemers het recht op toegang
tot en correctie van de informatie die hen betreft. Zij kunnen verzoeken om het
wissen van gegevens of gebruik maken van hun recht om de verwerking ervan te
beperken of hun recht op de overdraagbaarheid van dergelijke gegevens uit te
oefenen. Indien de huurder of de Werknemers wensen (i) deze rechten uit te
oefenen, (ii) informatie over hen te verkrijgen of (iii) vragen te stellen over
de verwerking van deze gegevens, kunnen de Huurder of de werknemers een verzoek
sturen aan het volgende adres: De Grebbe Verhuur, Boslandweg 33, 3911 VD of
digitaal naar info@degrebbeverhuur.nl. Indien Huurder of de werknemers, na
contact te hebben opgenomen met Verhuurder, van mening zijn dat hun rechten
niet worden gerespecteerd, kunnen zij een klacht indienen bij de Autoriteit
Persoonsgegevens.